zondag 8 juli 2012

Onderzoek


De uitslag van de Pabo Tool:






Verantwoording van de scores 

Interpersoonlijk competent
Over het algemeen scoor ik hier redelijk. Waar ik niet zo mee bekend ben is de literatuur over ict en communicatie. De meeste kennis heb ik opgedaan in de praktijk.

Pedagogisch competent
Op mijn werk mogen de kinderen nooit op het internet onder speeltijd. Daarvoor gebruiken we leerwereld. De kinderen zouden anders op Msn gaan Facebook of Habbo. Hier kan je niet controleren wat kinderen tegen elkaar zeggen.

Vakinhoudelijk en didactisch competent
Ik gebruik vaak powerpoint als ik een les geef. Zo kan ik mijn verhaal ondersteunen met afbeeldingen en de kennis van de kinderen activeren. De webwandeling heb ik nog niet eerder ontworpen. In mijn stage hadden we wel een kleine webwandeling over fietsen, als onderdeel van het banden plakken bij techniek. Het is dan handig dat er genoeg computers zijn. Of je moet een circuit neerzetten waarin leerlingen rouleren.
Ik ben niet zo bekend met de software om activiteiten te evalueren.

Organisatorisch competent
Er komt best wat kijken bij de organisatie als je 30 kinderen een opdracht wilt laten maken op de computer. Ik denk dat ik hier nog mijn weg in moet gaan vinden in de praktijk.

Competent in samenwerken met collega's
De computer is een ideaal middel om in contact te staan met collega's. Je kan tussen de lessen door best een mailtje openen. Op mijn stage heb ik de cijfers van leerlingen ingevoerd in het computersysteem. Ik weet niet meer hoe het heet. Op mijn werk maken we gebruik van ESIS voor de leerlingadministratie.

Competent in samenwerken met omgeving
Voor ouders is het heel prettig dat ze op alle tijden een mail kunnen sturen. De ouders op mijn werk maken hier graag gebruik van. Zo versturen kunnen wij eenvoudig nieuwsbrieven en de wekelijkse update mailen.

Competent in reflectie en ontwikkeling.
Op deze competentie scoor ik het laagst. De kennis over ict doe ik toevallig of vanuit noodzaak op in de praktijk. Ik denk dat het een goed idee is om wat bewuster op zoek te gaan naar middelen om mijn kennis op peil te houden over de ict ontwikkelingen binnen het onderwijs.


Het onderzoek

De onderzoeksvraag
Hoe houdt ik mijzelf op de hoogte van de ict en onderwijsontwikkelingen? 

Onderzoeksverslag
ICT heeft een steeds grotere rol gekregen in het onderwijs. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Ik heb vaak het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. In de pabo tool kwam de volgende competentie aanbod: De student is op de hoogte van Ict- en onderwijsontwikkelingen. Er stonden ook tips bij hoe je aan deze competentie kan werken. Ik ga daarom op zoek naar interessante vaktijdschriften en internetsites die een duidelijk overzicht bieden in de ontwikkelingen op ict gebied in het onderwijs.

De eerste website die ik vind is: http://www.ictnieuws.nl/platform_detail.php?ID=54
De site ziet er niet erg aantrekkelijk uit maar beweert dagelijks nieuws te brengen wat gerelateerd is aan ICT-in/en-onderwijs. Daarnaast hebben ze ook een agenda met een uitgebreid overzicht van ICT-in/en-onderwijs verwante beurzen, symposia, evenementen, congressen etc.
De site wordt beheert door twee leerkrachten, die een expertisie hebben op het gebied van IC. 
Bij recensies vind je van alles over ict in het onderwijs. Er worden boeken besproken, digibord tools, internetsites en apparaten. Soms komt er wel erg veel informatie op je af. Gelukkig is er ook een zoekmachine, die prima werkt. 
Ik vond op de site een recensie over een nieuwe serie boekjes genaamd: Computer op school.
Ze hebben nu ook een drietal boekjes voor kinderen in het basisonderwijs met de volgende titels: 
  • Je werkstuk met Word
  • Je spreekbeurt met Powerpoint
  • Maak je eigen website met Frontpage
De boekjes helpen kinderen om met dus met hun spreekbeurt of werkstuk. Ik vind het goed om te weten dat deze boekjes er zijn. In mijn stage klas was er een groot niveau verschil in hoe de kinderen een powerpoint presentatie maakten. Met de boekjes kan je de kinderen eenvoudig ondersteuning bieden.

Een andere meer bekende site is http://over.kennisnet.nl/Kennisnet maakt inzichtelijk wat de kenmerken zijn van succesvolle ict-toepassingen en zorgt ervoor dat deze kennis, ervaringen en goede voorbeelden worden gedeeld met het onderwijs. 
Kennisnet heeft een model ontwikkeld, genaamd TPACK, om in kaart te kunnen brengen welke kennis en vaardigheden docenten nodig hebben, en hoe ze die kunnen  verwerven. Als je dit interresant vindt lees hier meer.

Op kennisnet kan je per onderwijs sector op zoek naar informatie, leuke lessen en digibordtools. Het is eigenlijk een grote databank voor alles wat er op het intert te vinden is omtrent dit onderwerp. De site is professioneel vormgegeven en fijn in gebruik.

Via kennisnet kom ik op http://www.wikiwijs.nl/home/. Hier kan je heel specifiek op zoek naar digitaal les materiaal. Ook een handige site om te houden dus!

Naast internetsites zijn er ook tijdschriften. Zoals Vives het vakblad ten behoeve van (ict) vernieuwingen binnen het onderwijs. Op de site van dit tijdschrift vindt je onder workshops niet allen leuke tips voor lessen maar ook een duidelijke uitleg hoe je het kan uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld leren om flitskaarten te maken. Met de flitskaarten kun je de leerlingen spelletjes en testjes laten maken.   

Cos is een tijdschrift voor eigenwijs onderwijs en ict. De site van het tijdschrift ziet er rommelig uit. Er staat iets over een juniornummer van Cos, maar ik kom er niet achter wat het is. Jammer want nu zou ik als school eerder geneigd zijn om Vives aan te schaffen.

Conclusie
Om jezelf op te hoogte te houden moet je eerst op de hoogte zijn van waar je dit kunt doen. Dat is na dit onderzoekje gelukt! Het komende schooljaar ga ik zeker bij het ontwerpen van lessen, ook eens kijken op kennisnet en wikiwijs. Om mij meer te verdiepen in de ontwikkelingen en discussie over ict in het onderwijs lees ik liever uit een tijdschrift. Ik vind het vreemd dat ik geen van de tijdschriften op de stagescholen heb zien liggen. Ik ga er volgend jaar eens naar vragen.