dinsdag 19 juni 2012

Bijeenkomst 2


Om tien uur 's avonds kwam ik erachter dat de rest van de klas al een tijdje bezig was met het maken van de weblog. Ik daarentegen had niet zo goed op zitten letten en liet mij informeren door Isabelle. Die deed alsof ze had op zitten letten en vertelde mij dat iedereen aan het aanrommelen was. NIET dus..
Gelukkig kan ik de rest van de tijd nog gebruiken voor het schrijven van mijn reflectie op de les en het maken van een leuk kiekje.

De les starten met een toelichting bij de opdrachten. Ondertussen leerde ik van mijn buurvrouw dat er een knipprogramma op elke Windows Vista computer zit. De zogenaamde crop optie. 
Ik raakte geprikkeld bij de vragen over kennisoverdracht vs kennisconstructie. Bij kennisoverdracht brengt de leerkracht informatie over door bijvoorbeeld directe instructie. Bij kennisconstructie heeft de leraar vooral een begeleidende rol. Daarbij wordt de leerling, individueel of in groepen, gestimuleerd om een vraagstuk of opdracht zelf te verkennen en oplossingen te bedenken.

Een belangrijk gegeven voor het kiezen tussen beide, is wat mensen onthouden. We onthouden:
  • 10% van wat we lezen
  • 20% van wat we horen
  • 30% van wat we zien
  • 50% van wat we horen en zien
  • 70% van wat we met anderen bespreken
  • 80% van wat we evalueren en nabespreken
  • 90% van wat we anderen uitleggen


Kennis overdracht lijkt een stuk sneller en als docent kan je precies de lesstof bepalen. Kijkend naar het rijtje zijn de nadelen dat luisteren alleen een beperkt effect heeft voor wat de leerling onthoudt. Ook kan je moeilijk aansluiten op de verschillende niveaus in de klas.
Het is effectiever mensen ook te laten ervaren wat ze wel en niet kunnen. Bovendien maakt (inter)actie leren leuker en prikkelender. Door het internet is het veel eenvoudiger geworden om snel informatie op te zoeken.
Toch zal je niet elke les de leerlingen middels het kennisconstructie principe kunnen laten werken. Gelukkig kan je kennisoverdracht ook spannender maken door de digitale middelen. Het digibord zorgt ervoor dat informatie overzichtelijk en speels over gebracht kan worden aan leerlingen. De leerlingen horen niet alleen maar 'zien' ook. Dit vergroot weer de kans dat de kennis onthouden wordt.

De rest van de les hebben we uitleg gekregen over de webwandeling en de webquest. Aangezien ik geringe vaardigheden heb op dit gebied, kies ik voor het maken van een webwandeling.
Zo als ik al eerder noemde is het digibord een enorme verrijking in het lesgeven. Op de volgende websites zijn leuke tools te vinden:
gynzy.com
prowise.com
po.digiborden.kennisnet.nl

Dit was alweer de laatste reflectie op de lessen van digitale didactiek. Binnenkort verschijnen de opdrachten op mijn blog.